Az első BMW iX

Az első BMW iX

A jövőkép valóra válik: a BMW Vision iNEXT megérkezik az utakra, BMW iX néven. A BMW Group már a 2021 végére tervezett piaci premier előtt egy évvel przentálja új technológiai zászlóshajóját, amely most a sorozatgyártást előkészítő fejlesztési fázisban jár. A BMW iX az első olyan modell, amit a BMW Group új, moduláris, roppant módon széles tartományban alkalmazható jövőbeni eszköztárának alapjaira fejlesztettek ki a mérnökök, a jövő formanyelvét, fenntarthatóságát, vezetési élményét, sokoldalúságát és luxusát álmodva a origóba.

A kezdetektől tisztán elektromos mobilitásra tervezett BMW iX ismét tudatosítja a sikeres Sports Activity Vehicle (SAV) szegmens tulajdonságait. Korszerű elgondolásokkal tarkított, ugyanabban az időben precíz és egyszerű kialakításával a BMW iX egy úttörő modellgeneráció első olyan küldötte, amely készen áll a vezetési impresszió, az utazási kényelem, ezenkívül a járművek és az utasok közti kapcsolat ezelőtt nem gyakorlott dimenziójának megvalósítására.

A BMW iX az elektromos mobilitás, az automatizált járművezetés és az okos járműkapcsolati megoldások kapcsán is a legújabb innovációkkal büszkélkedhet, egy olyan mobilitási élményt garantálva, melynek középpontjában az összes régebbinél intenzívebben az ember áll. A modell egészét ennek köszönhetően az utastér köré fejlesztették ki a mérnökök. A BMW iX a vezetőnek és utasainak is rangos időtöltést, az otthon kényelmét garantálja. Karosszériája cicoma mentes, minimalista formanyelve a mobilitás azon új formáját vetíti előre, amely minden tekintetben a jármű utasainak igényeihez igazodik. Utastere eközben nagyon sok modernizált időtöltési lehetőséget ajánl az utazáshoz: érzéki pihentetést, nyugalmat, biztonságot, és a luxus merőben új formáját.

A BMW Group új technológiai zászlóshajója – a vállalatcsoport „korszerű műhelyeként” dolgozó BMW i divízió jóvoltából

A BMW iX formanyelve és technológiája minden aspektusban utat nyit a egyéni mobilitás és a vezetési impulzus új korszakába. Mint ilyen, a nóvum átfogóan testesíti meg a privát mobilitás újraértelmezése kapcsán meghatározó BMW i divízió karakterét. A bajor prémiumgyártó almárkája a BMW Group „korszerű műhelyeként”, a vállalatcsoport innovációinak feltalálójaként, tervezőjeként és gyártójaként dolgozik.

„A BMW Group állandóan arra törekszik, hogy újraalkossa önmagát. Ez vállalati stratégiánk centrális alkotója, amit a BMW iX extrém koncentrált formában testesíti meg” – hangoztatta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.

A BMW iX sorozatgyártása 2021 második felében veszi kezdetét a BMW Group dingolfingi gyárában, honnan a modell a bajor prémiummárka új technológiai zászlóshajójaként érkezik meg az utakra. A BMW iX mind a formatervezés, az automatizált járművezetés, az nagy tudású járműkapcsolati megoldások és az elektromos mobilitás, mind mindazonáltal a digitális szolgáltatások kapcsán a müncheni központú vállalatcsoport legújabb technológiai fejlesztéseit ötvözi. A nóvum koncepciója mindemellett a aprólékos fenntarthatóság jegyében gyökerezik, amely nem kizárólagosan a modell cizellált aerodinamikai tulajdonságaiban, de okos könnyűszerkezetes járműépítési alapelveiben, azonkívül az újrahasznosított és természetes anyagok teljes körű alkalmazásában is visszaköszön. Mindez közösen a csúcstechnológiás luxus és az otthoni komfort nem mindennapi érzését garantálja.

A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja kimagasló hatékonyságot és tisztán elektromos hatótávolságot ígér

A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja – ahol egyesül a kettő elektromos motor, a hajtáslánc vezérlőelektronikája, a járműtöltő modern műszaki megoldás és a nagyfeszültségű áramforrás – speciális hatékonyságot garantál. Az kapacitás, amit a BMW Group fenntartható módon, ritkaföldfémek felhasználása nélkül állít elő, a legfrissebb mérési eredmények alapján több mint 370 kW / 500 lóerő maximális teljesítményre képes. A BMW iX mindent összevetve mindössze 5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre.

A modell egyértelmű célja ugyanakkor, hogy szegmensében a legalacsonyabb energiafogyasztással üzemeljen. A valós állapotok közti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, mindenre kiterjedő szabvány alapján funkcionáló tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései alapján a BMW iX 100 kilométerenként alig 21 kWh vegyített energiafogyasztásra, több mint 100 kWh bruttó energiateljesítményű nagyfeszültségű akkumulátora mindazonáltal egyetlen feltöltéssel több mint 600 kilométer tisztán elektromos hatótávolság megtételére képes. Ez még az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (US Environmental Protection Agency) nagyvárosi, FTP-75 néven ismert tesztköre alapján is több mint 480 kilométernek felel meg. (A teljesítményre, energiafogyasztásra és hatótávolságra vonatkozó adatok a modell aktuális fejlesztési fázisában mért, előzetes értékek.)

DC gyorstöltés: több mint 120 kilométerre elegendő energia mindössze tíz perc alatt

A BMW iX új járműtöltő technológiája akár 200 kW teljesítményű gyorstöltést is lehetővé tesz. A modell nagyfeszültségű akkumulátora ezáltal 40 perc alatt feltölthető 10 százalékos töltöttségi szintről 80 százalékosra, egy tízperces gyorstöltés ugyanakkor több mint 120 kilométerre elegendő energiával látja el az energiatároló egységet. A 11 kW teljesítményű Wallbox fali töltőről a BMW iX teljesen lemerült akkumulátora alig tizenegy óra alatt 100 százalékos töltöttségi szintre tölthető.

A BMW iX nagyfeszültségű akkumulátorait egy felelős, hosszú távú erőforrás-ciklus részeként tervezték meg a mérnökök, páratlanul magas újrahasznosítási arányt téve lehetővé. Az akkumulátorcellák, a nagyfeszültségű áramforrás és a egész jármű gyártásához felhasznált energia egészét csupán megújuló erőforrásokból nyerik ki.

Az automatizált járművezetés korszakát elhozó fejlesztéseket új technológiai eszköztár élteti

A BMW iX piaci premierjével bemutatkozó új technológiai eszköztár az automatizált járművezetés és a digitális szolgáltatások kapcsán is figyelemre méltó fejlesztéseket vetít előre. A nóvum adatfeldolgozási sebessége példának okáért hússzor nagyobb, mint a korábbi modellekben dolgozó technológiáké, amely egyúttal azt is jelenti, hogy a BMW iX ugyanannyi idő alatt a gépkocsiban dolgozó szenzorok kétszeres adatmennyiségét képes feldolgozni.

„A BMW iX modellel új technológiai szabványokat állítunk az iparágban. Az iX magasabb szintű adatfeldolgozási sebességre képes és erőteljesebb szenzortechnológiával dolgozik, mint aktuális modellpalettánk legmodernebb elemei. Az 5G-képes modern műszaki megoldások új és fejlettebb automatizált járművezetési, ezenkívül parkolási funkciókat jelentenek, a hálózatról tölthető hajtáslánc ugyanakkor a legújabb, ötödik generációs elektromos modern műszaki megoldást használja” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja.

Az újfajta vezetési élményt friss formanyelv üdvözli

A BMW iX egy olyan úttörő modellgeneráció előtt jelöli ki az utat, amellyel a vállalatcsoport ismét tudatosítja a fenntarthatóság, a vezetési behatás és a prémium minőség fogalmát. Az újdonság eme meghatározó karakterét a formanyelv is tükrözi, megadva a közvetlenséget, nyugalmat és önmegvalósítást origóba állító, újfajta vezetési impresszió alapjait.

A BMW iX karosszéria-kialakítása a nagyméretű SAV modellek erőteljes arányait gondolja újra, merthogy hosszában és szélességében a BMW X5 modellre, magasságában a BMW X6 modellre – hála a kupé-sziluettet öltő terepjáró kecsesen ereszkedő tetőívének –, kerékméreteit nézve mindazonáltal a BMW X7 modellre felidéz.

A minimális karaktervonal és a az összes régebbinél több sima felület kettőse maximális biztonságérzetet hoz létre, míg az éles törések, a egyszerű felületek és a kerékjárati ívek körüli, kis híján négyszögletes kontúrok magabiztos kiállást garantálnak. A egyszerű formanyelv a karosszéria precízen kidolgozott, apró részleteire tereli a tekinteteket, a BMW iX kifinomult karakterét, márkaarculatát és hangolt aerodinamikai tulajdonságait helyezve előtérbe.

Kifejező frontrész a középpontban csodás, függőlegesen elrendezett „intelligencia panellel”

A BMW iX frontrészének középpontjában a nagyszerű, függőlegesen elrendezett, vese alakú hűtőrács áll. Nézve viszont, hogy a modell tisztán elektromos hajtáslánc-technológiája minimális hűtőlevegőt igényel, a hűtőrács már-már teljesen zárt, mindent összevetve korszerű „intelligencia panelként”, átlátszó felülete mögött a legfejlettebb vezetést támogató rendszerek szenzorjainak, kameráinak és radarjainak házigazdája.

Az „intelligencia panelt” a BMW Group Landshut-ban funkcionáló LuTZ könnyűszerkezetes formatervezési- és technológia-fejlesztési centruma tervezte meg és gyártja, az nagy tudású mobilitás ékes technológiai szimbólumaként. Ugyanis a BMW a mesés, vese alakú hűtőrácsot a legfejlettebb vezetést támogató rendszerek továbbfejlesztett, sokoldalú, csúcstechnológiás felületeként értelmezte újra, amellyel a BMW iX utat nyit az automatizált járművezetés korszaka felé.

Kényesen megtervezett felületek, diszkréten integrált modern műszaki megoldás

A BMW iX formanyelve több exkluzív, precízen kidolgozott részletet rejt, ezáltal például a BMW által sorozatgyártásban kínált korábbi legkeskenyebb első fényszórókat, a süllyesztett kilincseket (amelyek gombnyomással működtethetők), a keret nélküli ablakokkal szerelt ajtókat, a modell egész szélességében nyíló csomagtérajtót (amit külön vonalvezetés nélkül álmodtak meg a tervezők) és az ugyancsak extrém keskeny kialakítású hátsó lámpákat.

A háttérbe húzódó modern műszaki megoldás („Shy Tech”) példás integrálására nem kizárólagosan a vese alakú hűtőrács szolgál példaként, mivelhogy a tervezőmérnökök nagyon sok másfajta kamerát és szenzort rejtettek el a szem elől, a kilincseket a karosszériafelületekbe süllyesztették, az ablakmosó folyadék tartályának betöltőnyílását a motorháztetőn fedezhető fel BMW logó alá rejtették, a tolatókamera ugyanakkor a csomagtérajtón van BMW emblémában kapott helyet. A modern műszaki megoldás diszkréten dolgozik a háttérben, és mindössze akkor válik láthatóvá, ha a bajor prémiummárka kuncsaftja aktiválja a releváns szerepkört.

„A BMW iX ékes bizonyítékul szolgál arra, hogy a modern technológiákat mennyire korszerű és érzelmekben gazdag formanyelvbe tudjuk öltöztetni. Technológiailag a modell végtelenül összetett, ez bár letisztultnak és egyszerűnek érződik. A BMW iX egy olyan mobil életteret szolgáltat, ahol az emberek pihentető kényelemre lelnek, és ahol a gépjármű intelligenciája akkor van kéznél, amikor szükség van rá” – nyilatkozta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője.

Pihentető utastér, az utasokkal a középpontban

Bőséges térérzet és helykínálat, prémium minőségű anyaghasználat, integrált fejtámlákkal szerelt, korszerű tervezésű ülések, azonfelül rendhagyóan nagyméretű panoráma üvegtető gondoskodik arról, hogy a BMW iX modellben mind az öt utast luxus színvonalú, hamisítatlan lounge-hangulat fogadja. A BMW iX pihentető utasterének merőben új elrendezése azon egyértelmű funkcionalitást támasztja alá, amely mindent a vezető és utasai igényeinek, továbbá érzéseinek rendel alá. A tisztán elektromos meghajtásnak betudhatóan kardánalagútra sincs szükség, a még szellősebb utastér ezáltal extra lábteret és tárolóhelyeket nyújt. A középkonzolt egy prémium minőségű bútorként alkották meg a készítők. A minimalista formanyelv és a kényesen megtervezett felületek leginkább az utastér bőséges helykínálatára helyezik a hangsúlyt.

Az utastéri megjelenítők és vezérlőrendszerek csak a lényegre összpontosítanak, tovább erősítve az ajtók mögötti tér rendezettségét és pihentető benyomását. A BMW iX fedélzeti technológiája intelligensen funkcionál és csak akkor válik láthatóvá, mikor is szükség van rá. És noha mindez végtelenül összetett rendszernek tűnik, a gyakorlatban ugyan intuitív járművezérlést biztosít. Az utastér kialakítása a biztonság, a közvetlenség, továbbá a gépkocsi és az utasok közti újfajta kapcsolat érzését árasztja. A háttérbe húzódó modern műszaki megoldás („Shy Tech”) itt is nagyon sok ponton visszaköszön, ezáltal példának okáért a láthatatlan hangsugárzók, az összetett stílusú szellőzőrostélyok, a fűtött felületek és a műszerfalba azt lehet mondani láthatatlanul belesimuló BMW Head-Up monitor képében. A vezetés élményének korszerű formáját mindeközben hatszögletű kormány, modernizált előválasztó kar és a BMW Ívelt Monitor (BMW Curved Display) – amely a BMW központi operációs rendszerének következő generációját élteti – hozza el a jelenbe.

A tisztán elektromos hatótávolságot az nagy tudású könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei és tökéletesített aerodinamikai tulajdonságok fokozzák

A BMW iX energiahatékonyságára és egy feltöltéssel megtehető hatótávolságára a könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei és a légellenállást csökkentő modernizált megoldások is jótékony hatást gyakorolnak. A modell Carbon Cage alumínium vázszerkezete extrém magas torziós merevséget garantál, amely azon túl, hogy csökkenti a gépkocsi saját tömegét, az agilitást és az utasok biztonságát is fokozza. A BMW iX modellt a mérnökök okos anyaghasználat alapján tervezték meg, amely páratlan a szegmensben: eszerint a vázszerkezet, a karosszéria, az utastér és az alkatrészek minden pontján a lehető legoptimálisabb anyagot alkalmazták, kiaknázva ezzel a heterogén anyagokban rejlő eltérő tulajdonságokat. Az okos anyaghasználatnak és a kimagasló aerodinamikai tulajdonságoknak hála a BMW iX érezhetően kiegyensúlyozott, pihentető vezethetőséget garantál, míg a modern műszaki megoldás a legenyhébb pedálérintésekre és a legkisebb kormánymozdulatokra is rögvest reagál.

A tisztán elektromos hajtáslánc-technológia előnyeit, illetve a modell frontrészén, hátsó részén, padlólemezén és kerékjárati íveiben kényesen kidolgozott, múltbéli tapasztalatokra épített megoldásokat kihasználva a BMW iX olyan finomított aerodinamikai tulajdonságokkal bír, amelyek a károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő SAV modell menetteljesítményét és egy feltöltéssel megtehető tisztán elektromos hatótávolságát is javítják. A BMW iX kategóriájában kimagaslóan alacsony, 0,25-ös légellenállási koefficienssel büszkélkedhet.