Minden harmadik válaszadó részére a funkcionalitásnál is fontosabbá vált az otthonra vásárolt alkalmatosságok érzelmi és mentális egészségre gyakorolt hatása. Az európai háztartások tízszer nagyobb eséllyel költenek okostechnológiákra vagy berendezésekre, akárcsak dizájner ruhadarabokra.
Tízből hét európai válaszadó még mindig megtartja a lezárások alatt élete részévé vált új hobbikat és szokásokat. A járvány alatt a barátokkal és családtagokkal folytatott videóhívások kezdeményezőinek 50 százaléka a korlátozások feloldása után is folytatná ezeket.
A Samsung, több mint 10.000 felhasználó megkérdezésével végzett európai felmérése elénk tárja a koronavírus-járvány és a karanténintézkedések felhasználók értékrendjére gyakorolt hatásait. Az emberek leggyakrabban sokkal jobban értékelik a egyéni teret, az otthonaikat, az életmódjuk mindazonáltal hosszú távon is átalakul.
A Decentralizált életmód: karanténszokásokból új életforma című tanulmányban a Samsung azt vizsgálja, hogyan változtatta meg a modern műszaki megoldás átalakuló funkciója és az otthoni munkavégzés a felhasználók perszonális kapcsolatait, a közösségek életét és az otthoni szokásokat Európában. A 2021-es év elején úgy tűnik, nagyszámú, lezárásokhoz köthető szokás a felhasználók életének része maradhat, nem kizárólag a pandémia során, de hosszabb távon is.
Az otthon, mint az egyén kiterjesztése: Az otthon új pszichológiai funkciója
Az IPSOS MORI által, több mint 10.000 fő megkérdezésével csinált felmérés alapján az elmúlt év nehézségei sokakban megerősítették a biztonságos, otthoni környezethez fűződő köteléket.
Az európai válaszadók 39 százaléka napjainkban már sokkal inkább az önkifejezés helyszíneként tekint az otthonára, 37 százalék részére fontosabb a lakóhelye megjelenése, mint a járvány előtt. Sokaknak alapvetően megváltozott az, hogyan tekintenek a lakásukra és hogyan ültetik keresztül a saját személyiségüket, társadalmi státuszukat és magán értékeiket az otthonukba.
Annak ellenére, hogy az emberek leggyakrabban minden eddiginél több időt töltöttek otthon, a megkérdezettek nem unják még a négy falat, sőt, igazán ráhangolódtak az otthonmaradásra. Közel kétharmaduk (64%) részére a lakóhely valódi „biztonságos hely” lett a járvány kitörése óta. Ez a trend még erősebben megfigyelhető az olyan országokban, akárcsak Spanyolország (75%), ahol a korlátozások az első hullám alatt szigorúbbak voltak és tovább is tartottak.
Az otthon jelentésének megváltozása a kutatásban résztvevők vásárlási szokásaira is hatással volt. Az európaiak harmada (33%) részére fontosabb lett az olyan kiegészítők vagy bútorok megvásárlása, amelyek hozzájárulhatnak az érzelmi vagy mentális jólétükhöz. A válaszadók 37 százaléka alapján ugyanakkor fontosabb lett az olyan eszközök megvásárlása, amelyek komfortosabbá teszik az otthon töltött időt.
Vajon az önmegvalósításhoz már kevésbé tartoznak hozzá a társasági programok, és státusszimbólum alatt sem a dizájner táskára gondolnak az emberek leggyakrabban? A megkérdezettek spórolt pénzüket tízszer nagyobb valószínűséggel költenék a megadott választási lehetőségek közül új technológiákra vagy otthoni okoseszközökre (38%), mint dizájner ruhadarabokra (4%) vagy kiegészítőkre (3%). Az adatok alapján megfigyelhető az „otthoni kifogástalan megjelenés” megjelenése is, sokan egyre nagyobb arányban keresnek luxuskiegészítőket otthonaikba.
„A videóhívások és az online közösségi élet korában, ugyan csak virtuálisan, de minden eddiginél több embert hívunk meg a lakásunkba. Nem meglepő, hogy a felhasználók másképp viszonyulnak az otthonaikhoz és szeretnék kifejezni a személyiségüket annak berendezésével. A modern műszaki megoldás kiemelten kardinális szerepet játszhat ebben, mindent összevetve az emberek leggyakrabban inkább erre költenének, mint egyéni igényeket kiszolgáló ékszerekre vagy ruhákra – nyilatkozta Benjamin Braun, a Samsung európai marketingvezetője. – Az olyan személyre szabható gyártmányok is egyre népszerűbbek, akárcsak a vezeték nélküli fülhallgatók vagy okoshangszórók. Ezek jobban illeszkednek a felhasználók otthonaiba, a szerepkör mellett mindazonáltal kényelmet és örömöt csempésznek az eltérő életterekbe.”
Evés, alvás, (edzés)munka, ismétlés: a karantén rituálék velünk maradnak
Nem mindössze az emberek otthonukhoz való viszonya változott meg, hanem az is, amennyire az idejüket töltik ott. Az európaiak 41 százaléka olyan tevékenységeket végez otthon, amelyeket ezelőtt sosem próbált volna ki.
Úgy tűnik, hogy a világjárvány során kialakított új hobbik és szokások közül sok velünk maradhat hosszabb távon is. Azok közül, akik új tevékenységeket próbáltak ki a lezárások esetén, tízből nyolcan (78%) még mindig áhítanának otthon főzni, 74 százalékuk folytatná az olyan új hobbikat, mint a festés vagy a kertészkedés, kétharmaduk (66%) szeretné tovább korszerűsíteni a lakóhelyét és 60 százalék jövő ilyekor is óhajtana még online / otthoni edzéseket, még akkor is, ha minden utazási és távolságtartási korlátozást feloldanak.
A főzés iránti lelkesedés megint visszahelyezte a konyhát az otthonok középpontjába. A válaszadók több mint kétharmada (68%) részére releváns az új konyhai felszerelés, a következő 12 hónapban mindazonáltal az európaiak több mint fele (52%) vásárolna új háztartási készüléket. Erre utalhat az is, hogy a nagyobb méretű Samsung hűtőszekrények értékesítései 12 százalékkal nőttek viszonyítva a tavalyi esztendőhöz.
A testmozgás vonatkozásában a viselhető szerkezetek játszanak egyre fontosabb szerepet az aktivitás nyomon követésében. Az európaiak több mint egyharmada (34%) állítja, hogy várhatóan a következő 12 hónapban vásárol egészségügyi vagy fitnesz készüléket, a Samsung aktivitásmérőinek használata ugyanakkor 17 százalékkal növekedett viszonyítva a tavalyi esztendőhöz.
„A modern műszaki megoldás régóta szerepet játszik az egészséges életmód fenntartásában. Idén ellenben óriási növekedést tapasztaltunk az online edzés, az otthoni edzőfelszerelések, ezenkívül a fitnesz kiegészítők iránti keresletben – tette hozzá Benjamin Braun, a Samsung európai marketingvezetője. – A lakásunkban általánossá váltak azok a tevékenységek, amelyekre tradíció szerint a szabadban, edzőtermekben vagy sportklubokban került volna sor. Megdöbbentő, hogy ez korántsem egy átmeneti változás, az online edzések velünk maradnak, ami azt jelenti, hogy tovább erősödik a technológiába fektetett bizalom is.”
A virtuális felemelkedése: Miért maradnak velünk a videóhívások?
Az online felületekre való átállás a felhasználók széles körét érintő tendencia. Ahogyan azt a Samsung felmérése is mutatja, a modern műszaki megoldás lehetővé tette, hogy az egyes csoportok online újrateremthessék a lezárás előtti társas kapcsolataikat.
Európa-szerte a 25-34 éves korosztály, ráadásul a szülők csaknem kétharmada (64%) érzi úgy, hogy a modern műszaki megoldás megkönnyítette számukra a barátokkal és családjukkal való értékes kapcsolatok fenntartását, majdnem minden harmadik 35 éven aluli (31%) alapján ugyanakkor a modern műszaki megoldás lehetővé tette részére, hogy a járvány alatt is randizzon. Mindez azt jelenti, hogy a virtuális kapcsolatokra korántsem hideg, barátságtalan szokásként gondolnak, hanem egy olyan lehetőségként, amely kardinális szerepet játszik a kapcsolatok megőrzésében és a családok összetartásában.
A egyéni kapcsolattartás valószínűleg örökre megváltozhatott, egy, a szükséghelyzetben született szokásnak hála. Egyelőre semmi nem utal arra, hogy ez a szokás eltűnne az életünkből. A világjárvány alatt videohívást kezdeményező európaiak 50 százaléka a következő években is szeretné folytatni ezt szokást, akkor is, ha már minden lezárást és korlátozást feloldottak.
Valószínűleg az online társasági életnek, vagy „virtualizálásnak”, betudhatóan a világjárvány kezdete óta tízből majdnem három (29%) videóhíváshoz nagy képernyős eszközöket használnak. A eshetőség, hogy virtuálisan is részt vehetnek egy eseményen, sokak részére növelheti a részvétel valószínűségét, legyen szó barátai összejövetelekről (53%), születésnapokról (50%) vagy munkahelyi eseményekről (41%). A megkérdezettek ilyen esetekben akkor is megfontolnák a virtuális részvételt, ha személyesen semmikép sem mennének el.
„Természetesen a modern műszaki megoldás nyújt támogatást az embereknek a kapcsolattartásban, ez régóta ezáltal volt. Ami igazán érdekes, hogy az emberek túlnyomó döntő része korántsem egy gyengébb alternatívaként tekint az online térre a saját összejövetelekhez képest – mondta Benjamin Braun, a Samsung európai marketingvezetője. – A felhasználók alapján a modern műszaki megoldás segített nekik a kapcsolatok fenntartásában. Ez megerősít minket abban az elkötelezettségben, hogy még mindig olyan termékeket hozzunk létre, amelyek megkönnyítik az életet, összekötik a felhasználókat szeretteikkel, és támogatja őket, hogy azt tehessék, melyet ezelőtt nem tehettek.”