Tavasszal gyakran észlelhetjük vezetés közben, hogy nehezebb irányban tartani a gépkocsit, furcsán áll a kormány, vagy eddig nem hallott zajokra figyelünk fel. Mindezeket leginkább a rossz útfelületeken és sokszor a kátyús utakon történő autózás eredményezheti.
A gépjármű futóművének egyik, ha nem a maximális ellensége a kátyú. A tél elmúltával, tavasszal van itt a kátyújavítások ideje, tartósan fagypont fölött nyugodtan lehet a gödrökbe teríteni az aszfaltot. Az útjavítási munkálatok viszont hosszú időt vesznek igénybe, mindent összevetve autóval közlekedve még mindig tartósan fennáll kátyús úton bekövetkezett kár elszenvedésének lehetősége.
A sérülésnek sokszor vannak jól érzékelhető jelei, viszont sokkal veszélyesebbek a háttérben lappangó hibák, amelyeket csak kisebb, nehezen észrevehető tünetek jeleznek. Tamás László a Szabó Autójavító SEAT márkaszerviz vezetője, műszaki vizsgabiztos összeszedett egy-két ilyen tipikus hibajelenséget:
Ha gumiabroncs oldalfalán kitüremkedés, szakadt felület vagy kilógó szálak láthatóak, az abroncs oldalfalának belső szerkezete sérült meg. Nagyobb sebességnél kapott durrdefekt katasztrofális eredménnyel járhat, voltaképpen az első utunk a gumiszervizbe vezessen.
Ha egy nagyobb kátyú után a gépjármű kerekéről lerepül a dísztárcsa kis híján biztos, hogy a jókora erőhatások okán a fém keréktárcsa is megsérült. Ilyenkor is a helyes szakemberhez kell fordulni, mert a roncsolódott keréktárcsa sok egyéb futóműalkatrészre is ártalmas.
A keréktárcsa deformálódására utalhat a lassan, de folytonosan eresztő gumiabroncs is, mivelhogy ilyenkor a keréktárcsa és a gumiabroncs közötti rész nem zár megfelelően.
Ha az abroncs egyik pereme gyorsabban kopik, mint a másik, jó eséllyel a futómű elállítódott. Ha a futófelület keresztben helyenként kopott, akkor úgynevezett fűrészes kopásról lehet beszélni, amely is a kerékfelfüggesztés elállítódását mutatja.
Ha egyenes haladás alatt a kormány nem áll egyenesben, bizonyosan a futómű geometria állítódott el valamely futómű elem egy nagyobb ütésből eredő sérülésének következtében.
Ha vezetés közben a kormány elengedésekor az autó nem egyenesen halad tovább, hanem elindul az egyik irányba, az első futóművel van gond.
A kormánymű alkatrészeinek sérülésére utal, ha vezetés közben a kormánnyal permanensen korrigálni kell, csak felettébb nehezen lehet egyenesben tartani a gépkocsit, amit szaknyelven úgy mondanak: „sétál az úton”
A SEAT márkaszerviz szakembere arra is figyelmeztet, hogy a felfüggesztés problémáit meglehetősen komolyan kell venni! Ha súlyos, rögvest megfigyelhető sérülést szenved, autójával rögvest húzódjon félre és hívjon segítséget! Ha enyhébb problémát észlel, haladjon lassabban a megszokottnál, ne menjen városon kívülre, ahol nehezebb segítséget hívni, és mihamarabb jelentkezzen be egy márkaszervizbe, ahol a hibát eredeti gyári alkatrészekkel és műszerekkel pár nap alatt ki tudják javítani!