Kilenc döntősből öt nyertes vállalkozás került kiválasztásra a Toyota második Startup Accelerator programjában, amelyek a ’Mobilitás mindenkinek’ és a ’Fenntarthatóság’ területén rukkoltak elő továbbfejlesztett megoldásokkal. Az elmúlt hónapokban neves és sikeres vállalkozók és a Toyota vezető beosztású mestereinek sora osztott meg értékes jártasságokat a programban résztvevő startupok képviselőivel, ezzel is támogatva őket az előrelépésben, a most kiválasztott öt nyertes startup mindazonáltal anyagi és újabb másfajta hozzájárulást is kap a Toyotától, hogy 2022 júniusára kidolgozzanak egy kézzel fogható koncepciót.
A Toyota Startup Accelerator programjának 2021 júliusában indult második kiadása tükrözi a társaság ’Beyond Zero’ koncepcióját, aminek érdemben azt jelenti, hogy a környezettudatos japán autógyártó a széndioxid-kibocsátás csökkentésén túl is elősegítse a befogadóbb, fenntarthatóbb társadalmak felépítését a világban mindenfelé. A pillanatnyilag futó program középpontjában az inkluzív mobilitás, a karbonsemlegesség, a körkörös gazdaság és az életciklus-lábnyom felmérése állnak. A 42 európai állam több mint 140 jelentkezője közül kiválasztott 9 legjobb startup vehetett részt egy továbbképzésen. Ez a továbbképzés volt az intenzív ismeretszerzés első lépése, melynek célkitűzése, hogy segítse a startupokat kereskedelmi projektjeik csiszolgatásában.
A Toyota partnerével, az ISDI-vel (Digital Business School) szövetségben gyakorlatias, interaktív és lebilincselő programokkal segítette elő ezt a célt különféle területeken, beleértve az szorgalmas terméktervezést, a vállalatokkal való együttműködést, a tehetségkutatást, a szellemi tulajdonjogokkal kapcsolatos ismereteket, a nemzetközivé válással kapcsolatos stratégiákat és még sok mást. Vállalkozók, magas szintű vezetők és a Toyota mestereinek sora lépett kapcsolatba a résztvevőkkel, és osztották meg tudásukat és meglátásaikat.
A startupok alapítói és vezetői nagyre értékelték a továbbképzéseket:
„A startup kerekasztal beszélgetésen résztvevő gyakorlott vállalkozók hibátlan, őszinte magyarázattal szolgáltak a startupokkal kapcsolatos gyakori problémákról és kihívásokról.” – meséli Jaume Puig, a Biel Glasses vezérigazgatója és társalapítója.
„A tehetségkutatással foglalatoskodó előadás inspiráló volt. A tisztelet, az integritás, a kiválóság és a kommunikáció meghatározó értékek egy vezető részére. Ha példát mutat, produktív, virágzó vállalkozást hozhat létre boldog, lojális alkalmazottakkal.” – teszi hozzá Roger Preston, a TRESOIL vezérigazgatója.
„A startup kerekasztal beszélgetés különösen releváns és szemléletes volt. A vállalkozók nyíltan megosztották ismereteiket, beleértve a kudarcokat és a zsákutcákat.” – avat be Florian Turk, a Microwave Solutions GmbH társalapítója.
„Rendkívül hasznos és motiváló volt a sikeres startupokat a saját szemünkkel látni. Különösen tetszett, mikor is arról esett szó, hogy mit csináltak volna másképp.” – árulja el Belén Moreno, a HySiLabs értékesítési és marketing koordinátora.
Annak érdekében, hogy rátaláljanak azokra az együttműködési lehetőségekre, amelyek támogatásával a legnagyobb értéket teremthetik szövetségben a startupok és a Toyota részére szintén, a japán autógyártó szakértői betekintést adtak a Toyota európai működésébe, példaként a terméktervezésbe, a Toyota gyártási rendszerébe és a K+F fejlesztési folyamatokba.
Több kör után 5 nyertes startupot választottak ki, akik továbbléphettek az utolsó, 6 hónapos fejlesztési fázisba. Ezek a startup vállalkozások anyagi segítséget kapnak, és projektjeiket kézzel fogható koncepcióvá kell fejleszteniük. Ezt kereskedelmi mentorok és a Toyota mestereinek útmutatása mellett tehetik ezután meg. Az 5 mostani nyertes a 2022. júniusi bemutatónapon leplezi ezután le kézzelfogható koncepcióját. A Toyota ezt követően akár újabb együttműködési lehetőségeket is felkínálhat a versenyzőknek.
Az öt győztes startup
Revolve Wheel: a német startup elkészítette a Föld első aktív kerekesszékét, aminek méretei megfelelnek egy szabványos kézipoggyásznak.
HySiLabs: a francia startup modernizált megoldást fejlesztett ki a hidrogén szállításának megkönnyítésére, hála a HydroSil névre keresztelt folyadékhordozónak.
PurCity: a dán startup célja a levegő minőségének javítása úgy, hogy az épületeket hatalmas széndioxid-kiválasztó létesítményekké formálja.
CargaTuCoche: a spanyol startup olyan lakossági elektromos gépjármű töltési platformot talált ki, amely biztosítja a töltőpontok megosztását másokkal.
Microwave Solutions: a svájci startup felgyorsítja a széngazdaság körforgását a műanyagok, gumik és széntartalmú eszközök kritikus és fejlett anyagokká, példának okáért grafénné történő újrahasznosításával.
A újabb négy döntős startup
Sideways: a spanyol startup önvezető járműflottákat konstruál belső terekbe, hogy ezzel radikálisan hatékonyabbá tegye a beltéri közlekedést.
Biel Glasses: a spanyol startup olyan okosszemüveget fejleszt, amely korrigálja a látássérült emberek mozgásképességét az akadályok, a felszín változásainak és a közlekedési lámpák működésének felismerésével és jelzésével.
Breeze Technologies: a német startup technológiai vezető a levegőminőség-érzékelők, azonkívül az ezekkel kapcsolatos adatok és elemzések kapcsán. Megoldásuk az internet tudását és a mesterséges intelligenciát kihasználva támogatja a településeket és a vállalkozásokat a levegő tisztítását célzó hatékonyabb akciótervek és élhetőbb környezet kialakításában.
Tresoil: a román startup célja, hogy a műanyaghulladékot hidrogénné alakítsa, és ezzel támogassa a növekvő hidrogéngazdaságot Európában.
Toyota Motor Europe
A Toyota Motor Europe NV/SA (TME) felügyeli a Toyota és a Lexus járműveinek, alkatrészeinek és kiegészítőinek mindenre kiterjedő forgalmazását és marketing-tevékenységét, ezenfelül irányítja a Toyota európai gyártó és tervezői tevékenységeit. Európában csaknem 25.000 ember áll – közvetlenül vagy közvetve – a Toyota alkalmazásában, s a társaság 1990 óta több mint 10 milliárd eurót fordított európai befektetéseire. A Toyota európai tevékenységeit 29 Nemzeti Marketing és Kereskedelmi Vállalatból álló hálózat segíti 53 országban, összesen csaknem 3.000 értékesítési ponttal és kilenc gyártóüzemmel. 2020-ban a Toyota 993.113 darab Toyota és Lexus modellt forgalmazott Európában.
A Toyota úgy hiszi, hogy ez emberek mozgásszabadsága mindent lehetővé tesz. A „még jobb mobilitást mindenkinek” szlogen jegyében a Toyota célja az egész körű és fenntartható mobilitás megteremtése, hogy társadalmunk részére a helyváltoztatás ne szabjon korlátokat. A környezetkímélő átfogó fenntarthatóságot szem előtt tartva hozta létre a Toyota az Environmental Challenge 2050 tervet, melynek célkitűzése a leglényegesebb mindenre kiterjedő környezetvédelmi ügyek felkarolása.