Balatonból megkülönböztetett repülőgéproncs-alkatrészek tekinthetők meg a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban

Balatonból megkülönböztetett repülőgéproncs-alkatrészek tekinthetők meg a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban

A Balatonból megkülönböztetett Me 109 típusú – becenevén „Messzer” – repülőgéproncs-alkatrészek tekinthetők meg a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban – közölte a múzeum közleményben a sajtó képviselőivel.

A tájékoztatás alapján a repülőgéproncsot 2020 szeptemberében találták meg a Balatonban a Magyar Honvédség 2. vitéz Bertalan Árpád Jellegzetes Rendeltetésű Dandár és az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis katonái. A hangsúlyozott roncsdarabok alapján a szakértők megállapították, hogy egy Me 109 típusú repülőgép lezuhanási, vagy kényszerleszállási helyét találták meg. A feltárás esetén felszínre hozott légcsavartoll, légcsavarkúp, a motorburkolat darabja, illetve újabb alkatrészek és a búvárfelszerelések első alkalommal a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban tekinthetők meg, előreláthatólag 2021. szeptember 30-ig – írták.

Ez az első alkalom a magyar roncskutatásban, hogy víz alatti felvételek készültek egy repülőgéproncsról és nagy az esély arra, hogy magyar gyártású vadászgépet találtak a Balaton mélyén.

Az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Rendkívüli Rendeltetésű Dandár búvárai a Jackall Cave 2020 gyakorlat keretében hajtottak végre kiképzési merüléseket Magó Károly zászlós, hadtörténész információgyűjtése alapján, Virágos-Kis Sándor őrnagy merülésvezető vezérlésével összesen négy kiképzési napon.

Az információ alapján a kutatás első lépcsője lezárult. Újabb merülések, detektoros és szonár felmérések szükségesek a lelőhely egész feltérképezéséhez, amely a roncsdarabok szakszerű kiemeléséhez elengedhetetlenül fontosak.

Az elsődleges cél a repülőgép típusának azonosítása, ezt követően a roncs állapotának felmérése volt. A minimális látótávolság nehezítette a búvárok tevékenységét, ezenkívül a roncsot megközelítőleg 70 centiméter vastag iszapréteg takarja. A rendelkezésre álló idő alatt csak a roncs egy részét sikerült megtisztítani. Eddig annyit lehetett megállapítani, hogy a motor némiképp ép állapotban van, azonfelül nagyobb méretű szerkezeti elemek is vannak a mederben, így felbecsülhetetlen értéke van a megtalált roncsnak – írták.

A felszínre hozott alkatrészek közül a motorburkolat darabján található adattáblán a „jau” gyártó beütő megfigyelhető, amely alapján a burkolatot a Neue Kühler- u. Flugzeugteile- Fabriken Kurt Hordermann Zweigwerk repülőgépalkatrész-gyár kreálta. A gépágyú burkolatán magyar nyelvű stencilfelirat töredéke olvasható, ami annak a bizonyítéka, hogy ezt az alkatrészt Magyarországon gyártották a Magyar Waggon és Gépgyárban a Magyar Királyi Honvéd Légierő megrendelésre – közölték. A győri üzem is kapott német alkatrészeket, így valószínűsíthető, hogy magyar gyártású és magyar használatban található gép darabjai nyugszanak a mederben. Újabb alkatrészek kiemelésére van szükség az egész bizonyosságú azonosításhoz – írták.

A levéltári kutatások aktuális állása alapján a Magyar Királyi Honvéd Légierő és a Luftwaffe Balaton helyszínnel legalább 12 Me 109-es veszteséget jelentett és ezekből mindössze két Messerschmitt (korrekt típusjelzés nélkül) roncsot emeltek ki a mederből 1952-ben. Ebben a pillanatban nem megállapítható, hogy a jelentett veszteségek közül korrekten melyik gép darabjai kerültek elő – megjelenik a közleményben.

A merüléseket követően a roncsot bejelentették a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeumnak. Elsődleges cél a roncs jogi védettségének biztosítsa volt, ezzel elkerülve, hogy illegálisan felhozzanak belőle darabokat. Ezen felül megkülönböztetett cél, hogy a roncs minden darabját közgyűjteményben, lehetőleg a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban állítsák ki.

Az információ alapján a Me 109 típus kihangsúlyozott szerepet játszott a Magyar Királyi Honvéd Légierő harcaiban a második világháború esetén. Sok magyar pilóta harcolt ilyen repülőgéppel a szövetségesek ellen, köztük a legeredményesebb magyar vadászpilóta, Szentgyörgyi Dezső zászlós is. Tobak Tibor könyveiben részletes beszámoló olvasható a harcokról, a háború mindennapjairól, azonfelül a pilóták és szerelők által kedvelt vadászrepülőgépről, becenevén a „Messzer”-ről. Ez a vadászrepülőgép nagyfokú technikatörténeti emlék is, mivel a győri Magyar Waggon és Gépgyár licencben gyártotta a Me 109G típusváltozatait.

mti